معرفی پروژه هلندی

بررسی ابعاد تهاجم نرم علیه جمهوری اسلامی؛ 

پس از انقلاب اسلامی همواره کشورهای غربی و بیگانه با روشهای گوناگون اقدام به مبارزه علیه جمهوری اسلامی ایران نموده اند و در طول این مدت از هیچ تلاشی برای ضربه زدن به انقلاب فروگذار نبوده اند.

یکی از مهمترین و جدی ترین حوزه های فعالیت این کشورها استفاده از رسانه در جهت ایجاد جو منفی علیه ایران بوده است که از آن جمله می توان به راه اندازی رسانه های فارسی گوناگون مانند شبکه های تلویزیونی و رادیویی ماهواره ای فارسی زبان خارج از کشور در جهت مبارزه همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران دانست. این شبکه ها که عمدتا با حمایت مستقیم و آشکار دولت امریکا و به عنوان زیر مجموعه وزارت امور خارجه آن کشور فعالیت می کنند عمدتاً در امریکا مستقر هستند.

با گسترش اینترنت و فراگیر شدن آن، این کشورها به استفاده از فضای سایبر رغبت بیشتری نشان دادند و به سوی تاسیس وب سایت ها، وبلاگ ها و شبکه های رادیویی و تلویزیونی اینترنتی روی آوردند. این فضا به دلیل رویکرد تعاملی آن و دو سویه بودن، خطرات بسیار بیشتری را برای مخاطبین خود دارد و همچنین تاثیرگذاری بیشتری نیز دارد.

یکی از این کشورها که در سال های اخیر اقدام به حمایت مالی از جریان اپوزیسیون کرده است کشور هلند است که در سال 2005 به پیشنهاد فرح کریمی نماینده ایرانی تبار پارلمان هلند که عضو حزب چپ سبزها بوده است الحاقیه ای بر بودجه وزارت امور خارجه این کشور تصویب شد که به موجب آن مبلغ 15 میلیون یورو در جهت اجرای طرح "پلورالیزم رسانه ای در ایران" تخصیص یافت که این بودجه در جهت راه اندازی شبکه تلویزیونی ماهواره ای فارسی زبان و به عنوان زیر مجموعه وزارت خارجه هلند در نظر گرفته شد و به دلیل مخالفت ها و محدودیت های دیپلماتیک به جای تاسیس این شبکه ماهواره ای این بودجه به سایت های اینترنتی اختصاص یافت که در ادامه به معرفی انها پرداخته می شود.

معرفی فرح کریمی نماینده سابق پارلمان هلند:

فرح کریمی نماینده ایرانی الاصل پارلمان هلند در سال های اوایل انقلاب همکاری هایی با سازمان منافقین داشته است و از اعضای رده بالای این سازمان محسوب می شود. وی از تابستان سال 60 به صورت مخفیانه به مبارزه علیه جمهوری اسلامی ایران روی می آورد و در واحد تبلیغات این سازمان به عنوان نویسنده مشغول به فعالیت می شود. در سال های 60 و 61 در شاخه نظامی گروهک منافقین فعالیت می کرده است و در سال 62 به طور مخفیانه و از طریق مرزهای کردستان از ایران خارج می شود و به هلند می رود و در آنجا در رشته علوم سیاسی تحصیل می کند.

کریمی درهلند در زمینه حقوق بشر فعالیت خود را شروع می کند و پس از عضویت در حزب سبزها و با حمایت این حزب وارد پارلمان هلند شد و برای دو دوره متوالی عضو این پارلمان بود. حزب سبزها به صورت کاملاً آشکار تمایلات صهیونیستی دارد و اعضای این حزب از حامیان اصلی صهیونیست ها در اروپا هستند. وی چندین بار به دعوت مجلس ششم به ایران سفر کرد و آخرین بار در اردیبهشت سال 84 به دعوت ستاد انتخاباتی مصطفی معین به ایران سفر کرد.

فعالیت های پروژه هلندی "پلورالیزم رسانه ای در ایران"

در تشریح پروژه شبکه هلندی باید گفت این شبکه، به عنوان یک آیتم از برنامه های بلند مدت و استراتژیک بیگانه در ناتوی فرهنگی، سرمایه هنگفت، نیروی انسانی متخصص و هماهنگی های سیاسی سنگینی را به خود جذب نموده و مجموعه ای از مجرب ترین فعالان رسانه ای اپوزیسیون داخل و خارج از کشور با هماهنگی انگلیسی، هدایت سیاسی و دیپلماتیک هلندی و طراحی و بودجه ریزی پنهان امریکایی شرکت کرده و اقدام به پیگیری سرخطهای مد نظر استکبار رسانه ای در قالب این طرح نموده اند. بطوریکه بررسیهای انجام شده تا کنون، فهرست بلند بالایی از عناصر اپوزیسیون سیاسی و رسانه ای سازمان دهی شده در قالب این پروژه شناسایی شده اند.

در این پروژه، در ابتدا پارلمان هلند طی مصوبه ای صوری، مبلغی در حدود 15 میلیون یورو را جهت تامین اهداف و برنامه های سیاسی و تبلیغاتی هلند در حوزه ایران تصویب نمود و وزارت خارجه هلند به عنوان مناقصه گذار، اقدام به جذب چند پیمانکار کلان از میان به اصطلاح NGO های غربی فعال در حوزه های رسانه ای و تبلیغاتی همسو با منافع نظام سلطه نموده و این NGO ها نیز با سازماندهی اپوزیسیون رسانه ای ایرانی در کنار سر شبکه های غربی، پروژه های مختلفی را در حوزه های رسانه ای و تبلیغاتی به مرحله اجرا در آوردند.

شایان ذکر است که طرح، پروژه و بودجه مذکور جدا از سایر پروژه ها و بودجه هایی است که از سوی آمریکا علناً در تقابل با نظام جمهوری اسلامی ایران تصویب و به مرحله اجرا در آمده است که جدیدترین آنها ارائه طرح تصویب یک بودجه 107 میلیون دلاری از سوی آمریکا به سنای این کشور در همین حوزه می باشد. البته سوابقی از تصویب بودجه های 75 و 50 میلیون دلاری از سوی آمریکا در جهت تقابل و عملیات براندازانه فرهنگی وجود دارد.

موسساتی که موفق به جذب این بودجه شدند عبارتند از:

 موسسه هلندی هیفوس(Hivos) در قالب کمک به موسسه ایران گویا صاحب سایت روزآنلاین (www.roozonline.com) به مدیریت حسین باستانی، عضو ارشد حزب مشارکت ایران

موسسه امریکایی خانه آزادی(Freedom House) در قالب کمک به سایت و پروژه گذار(www.gozaar.com) به مدیریت محسن سازگارا، مریم معمار صادقی و ساسان قهرمانی

موسسه هلندی پرس ناو(Press Now) در قالب کمک به سایت و رادیو اینترنتی زمانه (www.radiozamaneh.com) به مدیریت مهدی جامی

موسسه انگلیسی بی بی سی ورد سرویس تراست)BBC World Service Trust)  در قالب کمک به سایت زیگزاگ (www.zigzagmag.com) به مدیریت سینا مطلبی

بنیاد دخترک در قالب کمک به سایت شهرزاد نیوز (www.shahrzadnews.org) به مدیریت مینا سعدادی

همچنین موسسات دیگری چون ورد پرس فوتو (world press photo) و جدید مدیا (New Media) و ارتباطات برای توسعه (CFD) نیز از دیگر NGO هایی بودند که در این حوزه فعالیت کردند. موسساتی چون راهی (به مدیریت شادی صدر)، کنشگران داوطلب (به مدیریت سهراب رزاقی) و کارورزی سازمان های جامعه مدنی (به مدیریت محبوبه عباسقلی زاده) از این بودجه بهره مند شدند.

البته موسسات و پروژه های دیگری نیز به موازات شبکه هلندی فعالیت دارند که برای نمونه می توان به فعالیت موسسه انگلیسی" گزارش جنگ و صلح،IWPR" و تاسیس وب سایت میانه(www.mianeh.net) به سردبیری علی محمد پدرام و آلن دیویس در این زمینه اشاره نمود که بخش مهمی از عوامل ضد انقلاب در آن شرکت دارند.

بررسی عملکرد و وضعیت موسسات طرف حساب وزارت امور خارجه هلند، بیانگر تجربیات و سوابق در همراهی و همکاری با جریان استکبار در حوزه های فرهنگ، سیاست و رسانه است. برای نمونه، موسسه پرس ناو علائقی از همین دست را در کشورهای آلبانی، ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، بوسنی و هرزگوین، گرجستان، اندونزی، عراق، کوزوو، قزاقستان، مقدونیه، مولداوی و ... تعقیب می نماید. همچنین موسسه آمریکایی فریدام هاوس، ضمن فعالیت در حوزه مصر، کره شمالی، کوبا و ..، در تحریکات براندازی بدون خشونت در کشورهای آسیای میانه از جمله اوکراین که تحت عنوان انقلاب رنگین شناخته می شود دست داشته و موسسه هیفوس نیز همین رویکردها را در کشورهای دیگری همچون آفریقای جنوبی، سریلانکا، زیمباوه، تانزابیا، اکوادور، بولیوی، کنگو، هندوراس، ایتالیا، اندونزی کنیا، مالاوی، موزامبیک، پاکستان، و ... تعقیب می نماید.

نکته جالب توجه در این میان که از اهمیت بسیار جدی برخوردار است، رفتار و عملکرد پیچیده و نوین اپوزیسیون در جهت حساسیت زدایی از عمده فعالیت های مذکور در میان نهادهای نظارتی و قانونی جمهوری اسلامی ایران می باشد. به طوریکه برخی از عناصر اپوزیسیون رسانه ای جمهوری اسلامی ایران مدتی است با راه اندازی سلسله ای از دعاوی صوری و اصطلاحا آغاز نوعی جنگ زرگری، به القاء اختلاف و بریدگی خویش از جریانات محارب و تندرو برانداز نظام جمهوری اسلامی ایران پرداخته و با اتخاذ ژست یک منتقد مصلح وخیرخواه نظام جمهوری اسلامی ایران سعی در تبرئه لایه هایی از پروژه های مذکور از براندازی نرم و جلوگیری از ایجاد حساسیت و برخورد نظام جمهوری اسلامی ایران با پروژه های شکل گرفته در طرح ناتوی فرهنگی می نماید.

این لایه خاص از اپوزسیون، طی راهکارها و تاکتیک های مختلفی به این امر دست می زنند که از جمله آنها سوزاندن بخشی از اطلاعاتی است که اولا از منابع آشکار قابل جمع آوری بوده و ثانیا از نظر آنان در اختیار جمهوری اسلامی ایران می باشد. این عناصر، با انتشار این اطلاعات به ظاهر افشاگرانه علیه بخشی از این پروژه ها، نسبت به آنها موضع تند و منفی گرفته و مدعی مخالفت خود با آن پروژه ها بخاطر رویکرد براندازانه آنها می شود و در همین هنگام، پروژه هایی بی خطر و به نفع مردم و حکومت ایران معرفی کرده و به حساسیت زدایی پیرامون آنها دست می زنند.

از نمونه این عناصر که در چنین چهارچوبی در حال تعقیب این هدف است، می توان به وبلاگ نویس ضد انقلاب فراری، ..... اشاره نمود که با طرح دعاوی خاصی با عناصری همچون حسین باستانی، نیک آهنگ کوثر، محسن سازگارا، مسئولان پروژه گذار و برخی دیگر از عناصر این طیف می کوشد تا با نشر اطلاعات سوخته ذیل عنون اطلاعات محرمانه در خصوص گوشه ای از این پروژه ها همچون پروه گذار و پروژه به اتمام رسیده روز آنلاین، لایه های اصلی این طرح ها را از مظان اتهام و حساسیت نظام جمهوری اسلامی ایران دور کرده و از تلاش برای ایجاد چتر اطلاعاتی و اشراف و کنترل بر فعالیت ها یا آنها که منجر به توقف و کندی فعالیت های مخرب ایشان می گردد جلوگیری نماید. حال آنکه، پروژه های بی خطر و مفید به حال مردم و حاکمیت ایران نام می برد، پروژه هایی بس عمیق و پیچیده بوده و استحاله آرام و با صبر و حوصله نظام جمهوری اسلامی ایران از درون را در دستور کار دارند.

در یک جمع بندی خلاصه، می توان شاخصه مشترک تمامی پروژه های هلندی را تلاش برای استحاله فکری، عقیدتی و فرهنگی مخاطبان آنها معرفی نمود.پیگیری این فصل مشترک موجب شناسایی همگرایی کامل اپوزیسیون رسانه ای و متفق القول و هدف بودن ایشان در این مسیر می گردد. در نهایت این پروژه ها حول محورهای اصلی زیر فعالیت می کنند:

الف: ترویج اباحیگیری جنسی، اخلاقی و اجتماعی

ب: بزرگنمایی خطر تهدیدات سخت و قریب الوقوع جلوه دادن آنها

از جمله محورهای فرعی نیز می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

القاء رویکرد تعامل نرم از سوی وزارت امور خارجه آمریکا در مقابل با رویکرد سخت از سوی وزارت دفاع این کشو در قبال با ایران.

القاء ناکار آمدی دولت نهم.

القاء چند پارگی میان مسئولان ارشد سیاست خارجی بالاخص در حوزه اتمی.

دامن زدن به اعتراضات اجتماعی، صنفی، اقتصادی و قومی-مذهبی.

پیگیری سرخط های قدیمی حمایتی در قبال اپوزیسیون.

و ... 

 

منبع: شبکه خبر دانشجو

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد