دهه چهارم انقلاب و استراتژی جریان سلطه

 *مهدی اقراریان

بازخوانی انقلاب اسلامی مبتنی بر رفتار شناسی جریان سلطه در سه دهه گذشته و استراتژیهای پیش روی این جریان برای دهه چهارم انقلاب ، موضوعی است که در این نوشتار به بررسی ابعاد مختلف آن می پردازیم.

پیشگفتار

وقوع انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 موجب تحولات بزرگی در سطح ملی ، منطقه‏ای و جهانی گردید. از جمله در عرصه بین‏المللی قطب‏بندی حاکم بر نظام جهانی را به هم ریخت و با ایجاد راه سومی فراروی ملت ها علاوه بر صدور ایمان ، معنویت و اعتماد به نفس به ملتهای مظلوم ، ماهیت امپریالیستی هر دو بلوک سرمایه‏داری و سوسیالیستی را بر ملتهای عالم معلوم ساخت. به خطر افتادن منافع متعدد این جریان از یک سو و الهام بخش بودن تحولات پیش آمده برای سایر مردم تحت ستم رژیم های دیکتاتوری وابسطه به اردوگاه شرق و غرب از سوی دیگر مقدمه ای گردید تا دشمن تلاش برای نابودی انقلاب را در دستور کار خود قرار دهد.بازخوانی تاریخ انقلاب نشان می دهد جریان سلطه همواره از یک رویکرد در مقابل انقلاب اسلامی استفاده نکرده و در دورهای زمانی مختلف روش های متفاوتی را با توجه به شرایط جمهوری اسلامی اتخاذ کرده است .

بررسی رویکرد های اصلی نظام سلطه

نگاهی اجمالی به دهه اول انقلاب نشان می دهد رویکرد اساسی دشمن در کنار برنامه ریزی نرم در این مقطع زمانی با توجه به نوپا بودن انقلاب اولویت دادن به اقدامات سخت و نیمه سخت است. تمام تلاش ها و اقدامات دشمنان در از میان بردن اصل انقلاب اسلامی ، از جمله حمله نظامی آمریکا ، سازماندهی جریانات تجزیه طلب ، خط ترور و بمب گزاریهای منافقین و در رأس تمامی این اقدامات جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق به همراهی شرق و غرب و سران مرتجع بعضی از کشورهای عربی هرچند با هزینه های مادی و معنوی بسیاری همراه بود اما با رهبری الهی حضرت امام (ره ) و مقاومت ملت بیدار ایران به سرانجام نرسید.

ناکامی دشمن در ازمیان بردن نظام "جمهوری اسلامی ایران " و تغییر ساختار حکومتی بر اساس شیوه های سخت ، "برخورد مستقیم" را از فهرست تهدید های اصلی نظام خارج کرد از این رو جمع بندی شرایط جدید مقدمه ای برای شتاب بخشیدن به طرح های نرم با هدف تغییر " هویت حقیقی " انقلاب اسلامی در دو سطح مردم و مسئولین با توجه به شرایط جدید پیش آمده پس از دوران دفاع مقدس و آغاز دهه دوم انقلاب گردید.

مقام معظم رهبری در تحلیل شرایط جدید می فرمایند: ((آنها به این نتیجه رسیده‏اند که باید از محتواى نظام هر چه میتوانند کم کنند. این تهاجم فرهنگى که بنده چند سال قبل گفتم، این شبیخون فرهنگى که انسان در بخشهاى مختلف علائم آن را مشاهده میکرد و امروز هم انسان آن را در بخشهاى مختلفى مى‏بیند، به این نیت است؛ با این قصد است؛ انقلاب را از محتواى خود، از مضمون اسلامى و دینى خود، از روح انقلابى خود تهى کنند و جدا کنند. این، از همان نقاط حساسى است که هوشیارى مردم را میطلبد.)) (1) سیاست نفوذ در ساختار با هدف تغییر در رفتار به عنوان برنامه دولت محور از یک جهت و تهاجم فرهنگی همه جانبه به عنوان برنامه مردم محور ، راهبرد جدیدی بود که در این دو دهه مورد توجه جریان سلطه بین المللی به سرکردگی آمریکا قرارگرفت .

بررسی و شناخت مؤلفه های اصلی هویت حقیقی نظام اسلامی به عنوان اهداف دشمن برای انحراف از اصول بنیادین انقلاب اسلامی و مقایسه تطبیقی آن با شعارها و رفتارهای جریانات مختلف داخلی از جمله مسائلی است که می تواند به شناسایی خط" وابستگی" و بازیگران عرصه سیاسی آن منجر شود. بر همین اساس در بررسی اندیشه حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری می توان موارد ذیل را به عنوان مؤلفه های هویت حقیقی نظام اسلامی بازشماری کرد :

- 1اخلاق اسلامی و حفظ ارزشها و کرامت انسان
- 2عدالت‌خواهی و سعی برای ایحاد برابری و برادری
-3 مردمی بودن مسئولان
- 4کار و تلاش مخلصانه و خدمت به مردم و فداکاری برای آنان
- 5ساده‌زیستی و اجتناب از اشرافی‌گرایی مسئولان و در سطح توده مردم بودن
-6 ایستادگی قاطع در مقابل طمع‌ورزی و سلطه بیگانگان
- 7طلب پویایی علمی بی‌وقفه
- 8دفاع شجاعانه از حقوق ملی
-9 تکریم جهاد و شهادت
-10 اعتماد به مردم و اعتقاد عمیق به مشارکت آن‌ها
-11 برخورداری از شجاعت و اعتماد به نفس
-12 حمایت از ملت‌های مسلمان از جمله ملت مظلوم فلسطین

نتیجه گیری

با عنایت به بیانات مقام معظم رهبری در صدر بحث و این فرمایش معظم له که می فرمایند: (( همه بدانند که امروز دشمنان نظام جمهورى اسلامى از برکندن این بنیان مستحکم، احساس عجز میکنند؛ سعى‏شان این است که به وسائل گوناگون، به دست خودِ کسانى که تو این انقلاب بودند و هستند، از این محتوا ذره ذره بکنند. جمهورى اسلامى، اسمش جمهور اسلامى باشد، اسمش نظام انقلابى باشد، اما از محتواى اسلام، از محتواى انقلاب در آن خبرى نباشد. اسم چه ارزشى دارد؟ محتوا لازم است؛ محتوا مهم است. وظیفه‏ى من، وظیفه‏ى شما این است که از محتواى انقلابى، از اصول با ارزشِ انقلاب دفاع کنیم و نگذاریم این مبانى با ارزش و این ارزشهاى والا نادیده گرفته بشود؛ این وظیفه‏ى ماست.)) (2) می توان نتیجه گرفت دشمن در آغازین ماه های دهه چهارم انقلاب با کاربست سیاست نفوذ در ساختار نظام اسلامی در تلاش است با حمایت از عناصر وابسته گرا ، طرح تغییر رفتار جمهوری اسلامی ایران را جامه عمل بپوشاند.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
1-دیدار مقام معظم رهبری با هزاران نفر از مردم آذربایجان شرقی 28/11/1387

2-همان منبع
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد