چرا مردم از "احمدی نژاد" استقبال می کنند؟

 

 *امیرحسین کبیری

استقبال پرشور و کم نظیر مردم از هیأت دولت در استان‌های مختلف، دلیل بارزی از رضایت مردم از این سفرها بوده و نتیجه همذات پنداری مردم با شخص رییس جمهور است.

از همان هنگام که محمود احمدی نژاد قدم به ساختمان شهرداری در خیابان بهشت نهاد، کوشید رویکرد رجایی را "معیار" قرار داده و غبار اسطوره را از دولت سال های آغازین انقلاب بزداید و آن را به محک تجربه بیازماید. از این رو ، ارتباط مستقیم با مردم را در اولویت برنامه های کاری خود گذارد تا از این رهگذر در مقام شهردار بزرگ ترین شهر کشور در جریان مشکلات آحاد جامعه قرار گیرد و گره ای از کلاف سردرگم مشکلات ملت بگشاید.
دکتر احمدی نژاد همین رویکرد را پس از ورود به نهاد ریاست جمهوری در ابعاد کلان تری در پیش گرفت و با تأکید بر لزوم ایجاد تحولی بزرگ در سیستم ، عزم به شکستن فاصله به وجود آمده بین مدیران و مردم در استان‌ها جزم نمود و اقدام به ابتکار"سفرهای استانی هیأت دولت" و حضور مستقیم در جمع مردم و برخورد چهره به چهره با آنها که در دولت های گذشته کمتر به آن بهایی داده می شد، نمود.
اگرچه پیش از این نیز شاهد حضور رؤسای جمهور در استان ها و شهرستان های کشور بوده ایم اما تفاوت سفرهای استانی دولت نهم در ریشه ماهوی آن نهفته است چه ، سفر رؤسای جمهور گذشته در استان ها به بازدید از چند پروژه و افتتاح آنها خلاصه می شده و عموماً سفرهایی "تشریفاتی" بوده حال اینکه سفرهای دولت نهم با حضور هیأت وزیران و معاونین رییس جمهور و تشکیل شورای اداری استان و نیز بازدید هریک از وزراء از امور مرتبط با وزارتخانه متبوع حتی در دورافتاده ترین بخش و روستا ، سفرهایی "کاری" هستند که به منظور حل مشکلات مردم صورت می گیرد.
به تعبیر دقیق تر ، تمرکز زدایی از محدوده پایتخت و حضور در استان‌ها و مناطق دوردست و محروم کشور این دلگرمی را در بین آحاد ملت به وجود آورده که دولت تمام توان و انرژی خود را برای رفع محرومیت‌ها به کار بسته و در حال خدمت‌رسانی به مردم است و بی شک استقبال پرشور و کم نظیر مردم از هیأت دولت در استان‌های مختلف از یکسو دلیلی بارز از رضایت مردم از این سفرها بوده و از سوی دیگر، نتیجه همذات پنداری مردم با شخص رییس جمهور است.
در واقع اگر در گذشته رییس جمهور از طریق نامه‌های مسئولین استان‌ها، با مشکلات مردم آشنا می‌شد امروز هیأت دولت خود به صورت مستقیم وارد کار شده و مشکلات را از زبان خود مردم می‌شنود. این نگرش حاصل منطق باور دکتر احمدی نژاد مبنی بر لزوم آشنایی نزدیک با درد و رنج مردم سراسر کشور و دوری از مرکز محوری و مرکز نشینی (ویلانشینی) که نتیجه نظام حجیم بوروکراتیک است ، می باشد.
باید اذعان داشت که سیاست های دولت های پیشین در راستای توسعه اقتصادی و سپس توسعه سیاسی ، تنها به حجیم سازی و مرکزگرایی دستگاه بوروکراتیک کشور منتهی شد و دولت نهم کوشید از طریق سفرهای استانی و حضور در قلمروهای شهری و روستایی ، علاوه بر نظارت بر چگونگی روند تصمیمات در قامت عالی ترین مقام اجرایی کشور به مبارزه با دستگاه ناکارآمد بوروکراسی برخیزد.
در همین راستا حضور رییس جمهور و هیأت دولت به همراه دیگر مسئولان استانی و محلی در اقصی نقاط کشور، مردم این حوزه ها را که به واسطه محرومیت های فرهنگی و سیاسی از بسیاری از حقوق اساسی خود محروم مانده بودند ، از حاشیه به متن آورد.
مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز با ارائه گزارشی از سوی سه دفتر تخصصی این مرکز شامل دفاتر مطالعات برنامه و بودجه، اقتصادی و سیاسی ضمن بررسی پیآمدهای سیاسی و اقتصادی سفرهای استانی رییس جمهور با تأکید بر استان های خراسان جنوبی، ایلام و سیستان و بلوچستان تصریح کرد که « از مجموع مصوبات هیأت دولت در سفرهای استانی، 78 درصد به طرح های عمرانی در حوزه‌های تولید، مسکن ، سدهای استانی، برق، تأمین آب آشامیدنی شهرها و روستاها، توسعه خطوط راه‌آهن و راه های جاده‌ای ، احداث و تکمیل بیمارستان ها، ایجاد مراکز فنی وحرفه‌ای ، احداث مدارس، گسترش دامنه پوشش برنامه‌های تلویزیونی برای روستاهای دارای برق، گاز رسانی، نصب تأسیسات آب شیرین‌کن، احداث سیل‌بند، کانال های آب ‌رسانی و دفع آب های سطحی برای جلوگیری از سیل و امثال این ها بوده است که در مجموع مورد تأیید می‌باشند»
مرکز پژوهش های مجلس همچنین با تشریح پیآمدهای مثبت این سفرها خاطرنشان ساخت که « رییس جمهور با سفرهای استانی خود سلسله مراتب و فاصله طولانی از روستا تا رییس جمهور را شکسته و مسائل را نه از اتاق رییس جمهور در مرکز بلکه با حضور در صحنه شاهد شده است و به همین دلیل این سفرها از یک سو سبب تقویت "حس همبستگی ملی" شده و از سوی دیگر حل مشکلات کهنه استان ها را به مدد حضور همه تصمیم‌گیران اصلی کشور امکان پذیر ساخته است.» (1)
دور دوم سفرهای استانی رییس جمهور و استقبال فزون تر از نمونه اول آن ، شاهد دیگری از "خدمتگزاری" دولت عدالت محور و رضایتمندی شهروندان محسوب می شود. دولت نهم در این مسیر با تحمل موج روزافزون تخریب ها و سیاه نمایی ها بدون توجه به فرارسیدن عمر دولت، با همان شور و شوق پیشین، در مسیر تحقق هرچه بیشتر عدالت و عمران و سازندگی کشور گام برداشت و وجهه همت خویش را بر اجرای عدالت و اصلاح نظام تصمیم گیری کشور استوار ساخت و توانست سفرهای استانی را به عنوان الگوی "مدیریت مردمی" مطرح نماید.
بر همین مبنا ، مقام معظم رهبری با ستایش از روحیه پرکاری و خستگی ناپذیری دولت فرمودند: « این دولت انصافاً دولت پرکار و در بعضی از خصوصیات نمونه است. این که به همه شهرها می‌ روند، این خیلی برای من مهم است؛ خیلی براى من جالب است. رییس‌جمهور، وزیر و مدیران ارشد اجرایی کشور به شهرهای مختلف می روند. این رفتن به شهرها خیلی تأثیر دارد. بعضی می ‌گویند آقا ما گزارش‌ها را که می‌ خوانیم، نه، گزارش خواندن فرق می کند با رفتن. شاید بیش از اغلب مدیرها برای من گزارش می آید. وقتی انسان می‌رود به یک شهری، می رود به یک استانی، می نشیند با یک مردمی، می نشیند با یک مجموعه جوانی، می بیند گزارش‌ها با آنچه که واقعیت است، تفاوت‌هایی دارد. انسان آنچه که می‌بیند و می ‌شنود، از گزارش خیلی با ارزش تر است. این کار را امروز دولت دارد می کند. به همه جای کشور سفر می‌کند. »(2)
معظم له در اوج فضای مسموم تبلیغاتی علیه سفرهای استانی دولت بار دیگر در جمع مردم استان سمنان تأکید کردند : « خوشبختانه سرکشی دولت و رییس‌جمهور و وزرای محترم به مناطق مختلف کشور، آن آرزوی دیرینه ما را به نحو احسن برآورده کرده است. » (3)
رهبر معظم انقلاب در آخرین اظهارات خود درباره سفرهای استانی در جمع اعضای هیأت دولت ، از سفرهای استانی به عنوان «اولین امتیاز مثبت دولت نهم» یاد کردند و فرمودند: «با این که سه سال از عمر این دولت گذشته، انسان احساس می‌کند که تحرک و نشاط و فعالیت و اقدام در این دولت محسوس است - یعنی کاهش پیدا نکرده ؛ افت پیدا نکرده - این خیلى چیز با ارزشی است. در خدمت به مردم جدیت وجود دارد. رفتن به شهرها، رفتن به شهرهای کوچک، همه نقاط کشور را زیر پا گذاشتن و هیچ نقطه‏ای از کشور را از منظر خبرگی و کارشناسی دور قرار ندادن، این ها چیزهای باارزشی است. این امتیاز اول است.»(4)
بدین ترتیب، دولت نهم با بهره گیری از سیره عملی حضرت امام (ره) و تقیّد به احیای آرمان های انقلاب اسلامی ، با سفر به استان های کشور و برگزاری جلسات هیأت دولت در مراکز استان، موجبات ایجاد رابطه ای عاطفی و صمیمی بین ملت و دولت را فراهم آورد که این خود ، سبب عزت و اعتلای ایران اسلامی خواهد شد.


---------------------------
(1) : ارزیابی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی از نتایج سفرهای استانی رییس جمهور وهیأت‌ دولت ، در
http://www.majlis.ir/mhtml/modules.php?name=News&file=article&sid=429
(2) : دیدار مقام معظم رهبری با دانشجویان دانشگاه های استان یزد ، 13 دی ماه 86
(3) : سخنان مقام معظم رهبری در جمع مردم سمنان ،17 آبان ماه 85
(4) : دیدار مقام معظم رهبری با اعضای هیأت دولت ، 2 شهریور ماه 87
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد