کوبیدن بر طبل یاحسین(ع) با برند خارجی!

  
این شب ها هر کجاکه بروی، صدای طبل های بزرگ و کوچک در دسته های عزاداری و هیئات را می شنوی که همراه شدن با نوای یا حسین را خبر می دهند.

به گزارش  ایرنا، صدای طبل و دهل در کوچه و خیابان های پایتخت و سایر شهرها روزهای سخت کاروان امام حسین(ع) در کربلا را یادآوری می کند روزهایی که یاران حسین بن علی"ع" در برابر دشمنان تمام قد ایستادند تا پرچم اسلام همچنان برافراشته بماند.
امروز نیز با گذشت قریب به 1400 سال از قیام حسینی مردم تهران و سایر شهرهای دیار اسلامی ایران برای بزرگداشت قیام حسینی در دسته های عزاداری بر طبل و دهل و سنج کوبیده و نوای غربت و مظلومیت حسین و یاران حسین را سر می دهند.
اما آنچه در میان صدای طبل و دهل کوچه پس کوچه های این شهر کمی مغفول مانده، حک شدن تبلیغ و آرم های شرکت های تولیدی بیگانه که چندان نشانی از اسلام و اسلامیت ندارند بر روی طبل و دهل های عزای امام حسین "ع"است که هر ساله نیز بر گستره آنها افزوده می شود.
طبل هایی که از قطر 50 سانتی متر تا 3 متر با آرم های بزرگ "YAMAHA"،"SUZUKI" و "BARAVA" در دسته های عزاداری به صدا درآمده و گاها در کنار آنها جملات "یا حسین" و "یا اباالفضل" نقش بسته است.
در اینکه استفاده از این ابزار آلات موسیقی در دسته های عزاداری و با آرم و تبلیغات خارجی بدون هیچ سوءنیتی انجام می شود شکی نیست اما تبلیغ شرکت های بیگانه در این دسته ها که علاوه بر مخدوش کردن تولیدات داخلی، روح معنوی اقامه عزا در دسته های عزاداری را نیز تحت الشعاع قرار می دهد نکته ای است که باید بیش از پیش مورد توجه مسوولان و برگزار کنندگان مراسم های سوگواری امام حسین (ع) قرار گیرد.
یکی از عرضه کنندگان این گروه از ابزار آلات موسیقی در این باره می گوید: آنچه در استفاده از طبل های تولید شرکت های بزرگ خارجی اهمیت دارد کم توجهی تولیدکنندگان داخلی به تولید این دسته از ابزار آلات است به گونه ای که در کمتر مغازه یا حجره فروشی می توان این گونه ابزار آلات تولیدات داخلی را پیدا کرد.
"محسن قشقاوی" که در سه راه ناصر خسرو که عنوان یکی از بورس های عرضه کالاهای ویژه محرم فعالیت دارد در خصوص اینکه این ابزار آلات چگونه وارد کشور می شود توضیح داد: طبل و دهل های خارجی که عمدتا تولیدات چین است از طریق نمایندگان شرکت های تولیدکننده در کشور یا به طور قاچاق وارد می شوند که برخی نیز تولید کشورهای آسیای شرق چون تایلند است.
وی تاکید کرد: از آنجا که سالهاست این ابزار آلات در دسته های عزاداری و از سوی هیات ها مورد استفاده قرار می گیرد بی توجهی به درج برندها بر روی این ابزار درهیئات امری عادی تلقی شده و کمتری هیاتی به حذف تبلیغ و آرم های شرکت های خارجی بر روی آنها دقت دارد.
وی در خصوص قیمت کنونی طبل و دهل ها در بازار تهران اظهارداشت: قیمت انواع طبل با توجه به ابعاد و اندازه آن از 3000 تومان شروع شده و به 300 هزار تومان هم می رسد.
قشقاوی متوسط قیمت پرفروش ترین طبل ایرانی را 20 هزار تومان عنوان کرد و افزود: قیمت انواع طبل دوقلو (دهل) خارجی نیز بین 1500 تومان تا 100 هزار تومان است.
وی تصریح کرد: قیمت انواع سنج داخلی و وارداتی نیز از 1000 تومان شروع شده و به 15 هزار تومان می رسد، اما سنج هایی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند قیمتی تا پنج هزار تومان دارند.
به هر روی نگاهی به بازار تهیه کالاهای مورد نیاز هیات ها و مساجد در تهران حاکی است که وسایل تولید شده توسط شرکت های خارجی عمدتا چینی این روزها بازار داغی دارد. گذری به سه بازار عمده فروشی این وسایل "بازار بزرگ تهران، سه راه ناصر خسرو و چهار راه مولوی" حکایت از آن دارد که هر سال بر حجم استفاده از کالاهای خارجی در هیئات و دسته جات عزاداری اضافه می شودامری که به طور غیر مستقیم تبلغ صرف کالاها و برندهای خارجی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد