آخرین وضعیت کسب و کار در کشور

 
 
موفقیت دولت نهم در سیاست اشتغالزایی از موضوعاتی است که همواره مورد بحث کارشناسان بوده است. بر اساس آمارهای موجود درخواست برای اشتغال در دور دوم سفرهای استانی به میزان یک ششم کاهش یافته است.در این گزارش خواهیم کوشید به دستاوردهای دولت در زمینه اشتغالزایی بپردازیم.

امروزه کارآفرینی و اشتغالزایی به عنوان عنصر اساسی در تحول و توسعه جوامع مختلف ، تلفیقی از علم و مهارت های انسانی است و به همین سبب نقش و اهمیت کارافرینی به عنوان محرک توسعه ،در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بیش از گذشته نزد دولت ها ، سیاستگذاران و برنامه ریزان کشور مطرح است و همین امر نیز فضای کسب و کار در برخی کشورها از جمله ایران را بهبود بخشیده است .به طوری که این مهم را در زندگی لایه های مختلف جامعه می توان لمس کرد. زیرا حتی بروز بحران اقتصادی و مالی در جهان نیز تغییری در سبک و سیاق زندگی ایرانیان ایجاد نکرده است.

** اشتغال در بخش صنایع
بررسی آمارهای اشتغال و بیکاری در کشور نشان می دهد که بخش های مختلف اقتصادی ظرفیت های متفاوتی در خصوص توسعه اشتغال دارند. به طوری که بخش صنعت به دلیل زمینه ایجاد اشتغال و تولیدات صنعتی می تواند بستر مناسبی، برای برنامه ریزی در این بخش باشد.
نتایج اشتغال در بخش های مختلف اقتصادی نشان می دهدکه سهم بخش صنعت در اشتغال کشور بیش از یک درصد از بهار سال 86 تا تابستان سال 87 افزایش یافت .به طوری که این میزان از حدود 31 درصد به بیش از 32 درصد رسیده است.

** اشتغال در معادن کشور
طبق اخرین بررسی های آماری ،تعداد معادن کل کشور در سال 86 نسبت به سال قبل از آن با رشد حدود پنج درصدبه بیش از چهار هزارو 750 مورد رسید و درهمین سال نیز اشتغالزایی در معادن ایران اسلامی به میزان حدود هشت درصد رشد داشت . به طوری که این امر نیز سبب ایجاد اشتغال جدید برای حدود 97 هزار نفر در این بخش در کشور شد که این امر به پویایی بیشتر اشتغال و بازار کسب و کار کشور کمک کرد.
در راستای کوشش های انجام شده در جهت توسعه اشتغال در کشور ،در سال گذشته رتبه های اول تا پنجم اشتغال در معادن به استان های کرمان ،یزد،آذربایجان شرقی ، اصفهان و فارس تعلق گرفت .

** اشتغال در بخش کشاورزی
سهم اشتغال در بخش کشاورزی نیز در تابستان سال جاری به 3/22 درصد رسید.
افزایش سطح فناوری در بخش کشاورزی می تواند کالاهای تولیدی در این بخش را تجاری کند و سهم آن را در تولید ناخالص داخلی ، به نحو چشمگیری افزایش دهد.
روند توسعه صنعتی در ایران حاکی از این وضعیت است که طی چهار تا پنج دهه پیش در کشور بخش مهمی از جمعیت در بخش های غیرکشاورزی جذب شده بودند. به طوری که در سرشماری سال 1335 بیش از نیمی از جمعیت کشور در بخش کشاورزی اشتغال داشتند و این در حالی است که شاغلان بخش صنعت در آن سال حدود 20 درصد بودند. این روند هم اکنون تغییر کرده و بخش صنعت بعد از بخش خدمات مهمترین سهم اشتغال را در کشور به خود اختصاص داده است.
در یک اقتصاد پویا، بخش صنعت همواره می تواند جایگاه ارزنده ای در اشتغال کشورها داشته باشد و بخش کشاورزی به تبع رشد مکانیزاسیون از نیروی کار کمتر، اما با کیفیت برتر بهره مند شود.

** اشتغال در بخش خدمات
بخش خدمات از جمله بخش های اقتصادی است که سهم اشتغال در این بخش در مقایسه با بخش های دیگر روند افزایشی داشته و در همین مدت از 5/44 به 7/45 درصد رسیده است.

** گسترش اندیشه کارآفرینی
یکی از اقدامات ارزشمندی که در دولت نهم برای توسعه تفکر ایجاد اشتغال در کشور انجام شده ، گسترش اندیشه کارآفرینی بوده است . به طوری که هم اکنون این اندیشه حتی به شکل آموزشی در دانشگاه های کشور تدریس می شود . دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران با پذیرش دانشجوی کارآفرینی در دولت نهم فعالیت خود را آغاز کرده است.

** دولت تنها مسئول توسعه اشتغال در کشور نیست
کارآفرینی تفکری فراتر از ایجاد اشتغال است. به طوری که با بستر سازی آن می توان داشتن اعتماد به نفس را در میان آحاد جامعه افزایش داد و نباید تنها دولت را مسئول توسعه اشتغال دانست ، بلکه باید فقط برای دولت، نقش حمایتی قائل شد.
"تفکر وابستگی به دولت" یکی از مهمترین معایب تفکر اشتغال است . به طوری که همواره افراد جامعه به این می اندیشند که خود را به شکلی به دولت، وصل کنند و بتوانند از آن ارتزاق کنند. به طور یقین این تفکر برای اقتصاد هر کشوری می تواند مهلک باشد.
باز تعریفی از موضوع اشتغال و سهم نقش دولت در این مهم با تفکر کارآفرینی انجام خواهد شد ، هر چند که موضوع خود اتکایی افراد به خود و جایگزینی این فرهنگ با تفکر قدیمی، نیاز به زمان طولانی دارد.

** راهکارهای کاهش میزان بیکاری در کشور
یکی از مهمترین راهکارهای کاهش میزان بیکاری در کشور ، تشویق به تولید و فعالیت های مولد است. به طوری که برخی کشورهای جهان مانند چین توانسته اند با چنین اندیشه ای آنچنان تحرکی در جامعه خود و جامعه جهانی ایجاد کنند که تحول اقتصاد ملی خود را به نحو شایسته ای رقم بزنند . چین نیز به رشد اقتصادی 9 درصدی در سال 2007 میلادی ، دست یافت.
در همین حال تجارب کشورهای دیگر برای جمهوری اسلامی ایران آنچنان ارزشمند است که با الگوی برداری از تجارب دیگر کشورها و بومی سازی آنها می توان به تدوین الگویی خاص برای کشور مبادرت کرد و توسعه اشتغال و تحرک اقتصادی را در کشور رقم زد.
با این وجود برخی مسئولان معتقدند که بخش مسکن با توجه به اینکه حمایت از صنایع جانبی را به دنبال دارد ، می تواند سهم مهمی در اشتغال در کشور داشته باشد و زمینه فرصت های شغلی را برای تولید کنندگان این نوع صنایع فراهم کند.

** راه اندازی واحدهای صنعتی
در سال های اخیر با راه اندازی هرچه بیشتر واحدهای صنعتی و تولیدی ، فضای اشتغال و تولید در کشور بهبود یافته است . در همین حال راه اندازی بیش از 20 مجتمع پتروشیمی نیز در اقصی نقاط ایران ، زمینه اشتغال هرچه بیشتر نیروهای توانمند و متخصص داخلی را فراهم کرده اند.

** مشاغل خانگی
مشاغل خانگی که ناشی از تفکر کارآفرینانه است ، از دیگر راهکارها برای توسعه اشتغال و بهبود فضای کسب وکار در کشور محسوب می شود .ایران از جمله کشورهایی است که توانمندی ارزشمندی در خلاقیت صنایع دستی دارد و سابقه آن در این عرصه به ده ها قرن می رسد که با ایجاد کارگاه های کوچک خانگی می توان در جهت صادرات این نوع کالاها اقدام کرد.
هم اکنون بخش قابل توجهی از جمعیت کشور در این عرصه فعالیت می کنند ، اما باید زمینه بازار فروش داخلی و خارجی را برای هنرهای تولید کنندگان این بخش فراهم کرد .

** نیروهای ارزنده کار ایران
ایران به لحاظ ساختار سنی ، کشور جوانی است که نیروهای ارزنده آماده به کار در حد مطلوب دارد و یکی دیگر از ویژگی های ارزشمند آن وجود نیروهای زنان تحصیلکرده است.
امروز در کشورهایی که تحولات الکترونیکی به وقوع پیوسته ، به علت رایانه ای شدن رشته ها و اهمیت مشاغل اطلاعاتی ،بسیاری از کارها را می توان در خانه انجام داد و بسیاری از شرکت های این کشورها به این نتیجه دست یافته اند که مهم نیست کار در کجا انجام شود. به همین سبب ساعات کار در بسیاری از کشورها شناور است.
توسعه فناوری اطلاعات و یا انقلاب الکترونیک از جمله زیر بخش های مهم اقتصادی است که می توان بخش خدمات را با توسعه آن گسترش داد و زمینه اشتغال را برای بسیاری از آحاد جامعه، فراهم کرد.
از دیگر قابلیت های کشور توان بالای آن در جذب گردشگر می باشد . به طوری که با توجه به ویژگی های تاریخی،مذهبی و تنوع فرهنگی و آب و هوایی در ایران می توان توسعه اشتغال را از طریق جذب گردشگر فراهم کرد و تاکنون نیر اقدام های زیربنایی در این زمینه صورت گرفته است.
برآوردهای آماری نشان می دهد به ازای یکسال مخارج هر گردشگر به کشور، هفت تا 9 شغل جدید در کشور ایجاد خواهد شد. گردشگری از جمله قابلیت های ارزنده ای است که می توان بدون سرمایه گذاری های دولتی، بخش خصوصی را در کشور فعال کرد.
همانگونه که مشاهده می شود توسعه اشتغال در کشور نیاز به سرمایه گذاری های کلان ندارد ، بلکه اشتغال حمایت همه جانبه دولت را در بخش های مختلف اقتصادی می طلبد.

** ما می توانیم
توانمندی های کشور در زمینه های صنعتی ،کشاورزی و حتی توسعه خدمات بی حد است. فقط نیاز به شناسایی و حمایت دارند تا بتوان از آنها به نفع توسعه اقتصاد ملی ،بهره برداری کرد.
کاهش قیمت نفت طی ماه های اخیر می تواند زمینه تفکر تولید بدون اتکا به نفت را افزایش دهد.کارشناسان اقتصادی بر این باورند که همواره کاهش قیمت نفت برای کشورهایی که وابستگی به این ماده دارند ، نوید بخش است.
با ادامه روند کاهش قیمت نفت به طور یقین میزان واردات به کشور کاهش می یابد و در نهایت زمینه تولید را در بخش های مختلف اقتصادی برای ما فراهم خواهد کرد.پیامد کاهش قیمت نفت در نهایت برای اقتصاد ملی می تواند مثبت باشد.
کاهش نرخ بیکاری و بهبود فضای کسب و کار در کشور در سال جاری می تواند نوید بخش باشد و با وجود فشارهای ناشی از تحریم و کاهش بهای نفت در بازار جهانی باید جامعه را به ایستادگی در برابر رویدادهای بین المللی تشویق کرد تا هرچه مصمم تر به سمت و سوی فعالیت های مولد، توسعه کارآفرینی ، بهره گیری از خلاقیت ها و توانمندی ها حرکت کنند . زیرا تنها با بهبود فضای کسب و کار و توسعه فعالیت های کارآفرینی است که ایران می تواند در افق چشم انداز 20 ساله به اهداف تعیین شده که همان قدرت نخست اقتصادی و علمی در منطقه است ، دست یابد و در همین حال رونق و توسعه را در جای جای این سرزمین شاهد بود .  

منبع : ایرنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد