رئیس جمهور کارآفرین !

 

 *عبدالرضا داوری

دکتر محمود احمدی نژاد باور دارد که توسعه اقصی نقاط کشور و بهره مندی آحاد ایرانیان از مواهب توسعه جز با ظهور دولتی کارآفرین میسر نشده و بر همین اساس نیز مردم ایران او را در طراز "رییس جمهور کارآفرین" ایران اسلامی باور کرده اند.

1- کارآفرینی ، فرایند خلق پدیده جدید و پذیرش مخاطرات ناشی از اعمال "تغییرات" است. به عبارت دیگر، کارآفرینی فرایندی "خلاق" در مسیر اعمال "تغییر" است که با اختصاص زمان و تلاش لازم به ثمر می رسد.
"تغییرات و تحولات اخیر کشورهایی از قبیل مالزی ،سنگاپور ، کره ، ترکیه ، چین و... همه حاکی از وجود نقطه مشترک عامل اصلی "تغییر" یعنی وجود "رئیس جمهور کارآفرین" در توفیق سریع کشورهای فوق است.به عنوان نمونه هیچ کس در ایفای نقش ماهاتیر محمد در توسعه مالزی، تورگورت اوزال در توسعه ترکیه، دنگ شیائوپنگ در توسعه چین وژنرال لی کیم در توسعه کره جنوبی تردیدی نمی کند. نقطه مشترک همه مقامات پیش گفته، باور در تغییر رادیکال(RADICAL CHANGE) و چارچوب شکن به جای باور در بهبود و تغییر تدریجی بوده است. به بیان دیگر، وجود رئیس جمهور کارآفرین به عنوان عامل اصلی تغییر در این کشورها ایفای نقش می کند. و این جسارت، شجاعت و سرعت در تصمیم گیری بوده است که این کشورها را با فضاسازی و تصویرسازی مثبت به حرکتی روبه جلو رهنمون ساخته که نتیجه آن در قالب توسعه، ایجاد اشتغال و رفاه اجتماعی بروز کرده است."(1)
پژوهشگران علوم مدیریت معتقدند برای آنکه یک "رییس جمهور کارآفرین" را شناسایی نماییم باید بتوان ویژگیهای نوآوری و خلاق بـودن ، سخت کوشی ،مخاطره پذیر بودن، جسارت و شجاعت بالا، تحول گرا بودن ، عامل تغییر بودن - رویکـــــرد به تغییر ازطریق چارچوب شکنی و تغییرات رادیکال به جای باور در تغییر تدریجی- را در وی احصا کرد.
2- دکتر محمود احمدی نژاد طی دوران ریاست جمهوری خود نشان داده است که کاملا در مسیر ظهور یک "رییس جمهور کارآفرین" اقدام می نماید. او نوآوری و خلاقیت خود را در مواردی متعدد نظیر برقراری سفرهای استانی، استراتژی هسته ای ، دیپلماسی خلاق و فعال و ... به همراه سخت کوشی مثال زدنی و بی نظیر اثبات کرده است.
دکتر احمدی نژاد ،جسارت ، شجاعت ، تحولگرایی و باور به تغییر رادیکال را در مسیر اقدامات موثر و مخاطره آمیزی چون انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، اصلاح ساختارهای بانکی ، طرح سهمیه بندی سوخت ، طرح تحول اقتصادی و برکناری 8 وزیر نمایان ساخته و نشان داده است که برای از میان برداشتن موانع توسعه فراگیر و همه جانبه ایران اسلامی باید چارچوبه های تنگ اجرایی را شکست و تغییری رادیکال را در شیوه حکمرانی اعمال نمود.
دکترمحمود احمدی نژاد باور دارد که توسعه اقصی نقاط کشور و بهره مندی آحاد ایرانیان از مواهب توسعه جز با ظهور دولتی کارآفرین میسر نشده و بر همین اساس نیز مردم ایران او را در طراز "رییس جمهور کارآفرین" ایران اسلامی باور کرده اند.
_______________________________________
(1)ماهنامه تدبیر-شماره 156- دکتر محمود احمدپور داریانی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد